مصر.. رئيس الزمالك يهاجم باسم مرسي.. ويرفض احتراف ”فتحي“

مصر.. رئيس الزمالك يهاجم باسم مرسي.. ويرفض احتراف ”فتحي“

المصدر: أحمد رامي - إرم نيوز

كشف مرتضى منصور، رئيس مجلس إدارة نادي الزمالك المصري، عن سر تمسكه باستمرار مؤمن سليمان، كمدير فني للفريق في الموسم الجديد، ورفض التعاقد مع مدرب أجنبي.

وقال مرتضى، في المؤتمر الصحفي لتقديم الجهاز بقيادة مؤمن، اليوم السبت: ”مقتنع بمنتج مصري اسمه مؤمن سليمان، مؤمن وحسام البدري سينجحا بالجماهير ودعم المجلس والإعلام، أفشل مدرب جاء مصر كان يأخد ٢٢٠ ألف دولار، واسمه مارتن يول“.

وأضاف: ”الإعلام كان فين لما يول كان بياخد المبلغ ده، باتشيكو قام بالنصب على الزمالك، وفيريرا الكاذب كان بيقول مرتضى بيتدخل في التشكيل، والأهلي كان قبل يول عنده بيزيرو وغاريدو، كلهم فشلوا“.

وعن رفض باسم مرسي، مهاجم الفريق، تجديد عقده، قال: ”الزمالك مش هيتحايل على أي لاعب عشان يجدد عقده، باسم لاعب موهوب ومتميز، والنادي له فضل عليه إنه دخله المنتخب، ولما قعد سنة مجبش ولا جول استحملناه، لكن لما يجيب جونين هيفرض شروطه على النادي، لا مش هنقبل بالوضع ده“.

وعن احتراف مصطفى فتحي، قال مرتضى: ”مصطفى زعلان بسبب موضوع الاحتراف، لن نوافق على احترافه إلا لو جاء له عرض احترافي يليق به وبنادي الزمالك، عرض بخمسة ملايين جنيه فقط، مش هقبل ده أنا جايب محمود حمدي بعشرة مليون، مصطفى فتحي لا يقل عن رمضان صبحي، ولو وافقت على احترافه بمبلغ ضئيل، هروح السجن لإنه إهدار مال عام“.

وبشأن عودة محمد صلاح للجهاز الفني، أوضح: ”لما يكون في ظابط يروح سيناء أو استشهد بيقول حاضر عشان خاطر بيحب بلده، لكن يقال إن صلاح (استبن) مش مقبول، مدرب عام كان بيوافق، مدرب في الناشئين يوافق، لكن البعض سخر منه، محمد صلاح في نادي الزمالك قبل ظهوري في النادي، جلست مع مؤمن وإسماعيل وعلاء عبدالغني، وقلنا محتاجين في الجهاز الفني شخص مخلص، يساعد ولا يخرب، يساند ولا يثير المشكلات، ووقع الاختيار على محمد صلاح“.

للتصحيح أو إبداء أي ملاحظات desk (at) eremnews.com