السيسي لأسر الشهداء: ”ياريتني كنت مكانهم“ – إرم نيوز‬‎

السيسي لأسر الشهداء: ”ياريتني كنت مكانهم“

الرئيس المصري يتقدم جنازة شهداء الواجب في كمين "الفرافرة" من قوات حرس الحدود، ويقول إن مصر تستهدف لأول مرة بهذا الشكل المروع والعدواني.

المصدر: القاهرة- من محمود صبري

تقدم الرئيس عبد الفتاح السيسي بخالص العزاء لأسر شهداء الواجب، السبت، في كمين ”الفرافرة“ بالوادي الجديد، لافتا إلى أن هؤلاء الضحايا فداء للوطن ودماءهم في رقبة كل مصري وعلى رأسهم الجيش والشرطة ولن ينسوا لهم هذا الموقف النبيل تجاه وطنهم.

وقال خلال تقدمه جنازة شهداء الواجب الوطني من قوات حرس الحدود، إن مصر تستهدف لأول مرة بهذا الشكل المروع والعدواني، مشيرا إلى أنه حزين ومهموم مثل أسر الشهداء الذين راحوا ضحية الغدر والإرهاب، ولكن ربنا نجى الشعب المصري بهؤلاء وغيرهم من أبناء القوات المسلحة.

وقال السيسي، لأسر الشهداء أثناء تشييع جثامين حادث الفرافرة: ”مصر كلها حزينة على اللي مات وربنا نجانا بشهدائنا ابنك وابنه وبعزيكم وبعزي كل مصر، وأقول اللى استشهد ده ابن لكل المصريين ودمه في رقبتنا كلنا ومش هننسى والجيش مش هينسى ولا الشرطة، وعايزين نشوف بلدنا في خير وسلام والعدو مش عايز كده، ودي أكبر أزمة بتمر بيها مصر والمنطقة كلها، ويعز علي دموع أي حد فيكم، ويا ريتني كنت أنا اللي استشهدت، والله يا ريتني كنت أنا“.

للتصحيح أو إبداء أي ملاحظات desk (at) eremnews.com