فاتورة سحور بمطعم ”بلكونة“ المصري تقارب ألف جنيه (صورة)

فاتورة سحور بمطعم ”بلكونة“ المصري تقارب ألف جنيه (صورة)

المصدر: فريق التحرير

ثارت في الأوساط المصرية على مدار الساعات الماضية حالة واسعة من الجدل والغضب، تبعتها موجة من السخرية بعد الكشف عن فاتورة ”سحور“ رمضاني بقيمة ألف جنيه مصري.

الفاتورة صادرة بحسب ما ظهر مطبوعًا عليها من مطعم باسم ”بلكونة“، وهو بحسب إفادات الناشطين يعود للمذيعة المصرية بسمة وهبة وزوجها رئيس لجنة حقوق الإنسان في البرلمان علاء عابد.

ولعل ما أثار الجدل والسخرية الممزوجين بالغضب هو نوعية الوجبات التي تضمنتها الفاتورة، والتي كانت مدعاة للاستغراب لدى رواد مواقع التواصل، علاوة على أسعارها الباهظة.

وتضمنت الفاتورة وجبات من عينة ”بيض مسلوق“ وكذلك ”بيض مسلوق مدحرج“ وأيضًا ”فول بالزيت“ وغيرها من الأكلات التي تعتبر أقل من عادية في المجتمع المصري، ولكن وصل سعرها في النهاية لأكثر من 925 جنيهًا مصريًا.

ونشرت ناشطة تدعى ”ميرفي“ تغريدة سخرت فيها من اسم ”البيض المدرج مرفقة إياها بصورة لذلك النوع من البيض وعلقت قائلة: ”هو ده البيض المدحرج اللي البيضة منه بـ35 جنيهًا ده أنا افتح مطعم بقى“.

وقال فتحي محمد: ”من مميزات البيض المدحرج أنه بيدحرج في الطبق وفي بطنك وبيخليك تمشي تدحرك ويتاكل مع غنوه اتدحرج واجري يارمان ونعالي علي حجري. ويتشرب مع الشاي في البلكونه“.

وأضافت إحدى المغردات ساخرة من ارتفاع سعر الفاتورة: ”لما سحور بره بـ ٩٠٠ جنيه وشوية و في مكان اسمه البلكونة وعمل فيك كده اومال لو اگلك في الصالون جوه حيعمل فيك إيه!“

وتساءل عبدالرحيم متهكمًا في تغريدة أخرى عن الفرق بين البيض المدحرج والمسلوق: ”معلش هو إيه الفرق بين بيض مسلوق مدحرج و بيض مدحرج بس؟ ثانية شاي بـ 35 جنيهًا ليه ده ينعل ميتين أم البلكونه“.

وقال ناشط آخر باسم مؤسسة حركة 6 بالليل متسائلًا عن مكان الشقة التي فيها البلكونة التي تقدم أسعار وجبة السحور في 1000 جنيه: ”حد يعرف الشقه اللي فيها البلكونه دي فين بالضبط وفي أي دور والعماره فيها اسانسير وللا مفيهاش وعلي ناصيه وللا في الشارع من جوه والشقه دي ايجار وللا تمليك والبلكونه مجروحه من الجيران ولا مش مجروحه معلش الحاجات دي كلها تفرق ياجدعان“.

للتصحيح أو إبداء أي ملاحظات desk (at) eremnews.com

مواد مقترحة