الحوثيون يحتجزون 49 صيادًا مصريًا – إرم نيوز‬‎

الحوثيون يحتجزون 49 صيادًا مصريًا

الحوثيون يحتجزون 49 صيادًا مصريًا
SAWU SEA, INDONESIA - UNDATED: **EXCLUSIVE*** Baron Tapoona a young generation of harpoonist uses spears to kill the dolphin whilst the rest of the crew of Lusi boat, Goris Krova, Philipus Goran, Don Tapoona pull the ropes, during a lefa (hunting trip) off Lamalera in the Sawu Sea, Indonesia. They are the gentle giants of the sea and regarded as some of the closest in terms of intelligence to mankind. But for these slaughtered whales and dolphins, they are a way of life and a source of nourishment for a small tribe eking out a traditional existence that has for the large part long since disappeared. Villagers on the island of Lembata, east of Flores, in the southern Indonesian archipelago, are experts in hunting whales, dolphins and big fish like whale sharks. Mammals of the sea and sharks, which are suffering in numbers due to commercial fishing, are often the precious focus environmentalists and green activists. But for this small population, who specialise in hunting sperm whales, their harvest represents survival in a rapidly modernising world where their rituals are interpreted by many as alien. (Photo by Ardiles Rante / Barcroft Media / Getty Images)

المصدر: محمد الفيومي – إرم نيوز

قالت وزارة الخارجية المصرية، اليوم الإثنين، إن مسلحي الحوثي يحتجزون 49 صيادًا مصريًا منذ عدة أيام، في محافظة الحديدة اليمنية.

وقال نقيب الصيادين المصريين، بكري أبو الحسن، في تصريحات لـ“إرم نيوز“، إنه على تواصل مع أهالي الصيادين ووزارة الخارجية، لاتخاذ الإجراءات اللازمة للإفراج الفوري عن المحتجزين“، مطالبًا سلطات بلده، بـ“ضرورة التحرك السريع، للإفراج عن الصيادين وإنقاذ حياتهم“.

وفي السياق ذاته، قال مصدر دبلوماسي بوزارة الخارجية المصرية ، إن ”الوزارة تجري اتصالات مكثفة للإفراج عن الصيادين المصريين“، مشيرًا في الوقت نفسه إلى خطورة الأمر بالنظر إلى الأحداث التي تشهدها اليمن.

وأكد المصدر أن ”مسلحي جماعة الحوثي، هم من يقفون وراء احتجاز المصريين، ما يزيد الأمر تعقيدًا، حيث تجري وزارة الخارجية اتصالات بالحكومة الشرعية للتوصل إلى آلية للإفراج عن المحتجزين“.

وسبق أن حذّرت الخارجية المصرية مواطنيها، في بيانات منفصلة، من خطورة الصيد في المياه الإقليمية، ونوهت إلى أن ”انتهاك سيادة هذه الدول، يعرض الدولة المصرية للحرج“، مطالبة بـ“عدم القيام بأي أنشطة دون الحصول على التصاريح اللازمة، إذ يعد ذلك خرقًا لقوانين تلك الدول“.

وتكررت خلال السنوات الأخيرة، تعرض مراكب صيد مصرية للحجز أو إطلاق نار أو الاعتقال نتيجة مخالفة القوانين الدولية والمحلية، لدول الجوار عن طريق الصيد في المياه الإقليمية لتلك الدول.

للتصحيح أو إبداء أي ملاحظات desk (at) eremnews.com