أرامكو تخطر شركات تكرير آسيوية بقيود محتملة على إمدادات النفط من يناير‎

أرامكو تخطر شركات تكرير آسيوية بقيود محتملة على إمدادات النفط من يناير‎
Haradh, SAUDI ARABIA: A general view shows a new plant inaugurated 22 March 2006 in Haradh, about 280 kms (170 miles) southwest of the eastern Saudi oil city of Dhahran, launching a project adding 300,000 barrels of oil to the kingdom's daily production capacity. The facility which was opened today in a ceremony attended by Saudi Oil Minister Ali al-Nuaimi was completed in January, ahead of schedule, the company said. Approximately 160 kms (100 miles) of new pipeline and extensions will transport crude and gas products to processing facilities further north in the Eastern Province, a statement said. Saudi Arabia, the world's top crude producer and exporter, currently pumps around 9.5 million bpd of oil and has a production capacity of around 11 million bpd. AFP PHOTO/STR (Photo credit should read -/AFP/Getty Images)

المصدر: الرياض - إرم نيوز

قالت مصادر إن شركة أرامكو السعودية أخطرت شركات تكرير آسيوية بأنها ستعلق بندًا يسمح بمرونة الإمدادات في العقود اعتبارا من يناير كانون الثاني وحتى إشعار آخر.

وقالت أرامكو لزبائنها إن الإجراء يتماشى مع قرار الحكومة السعودية بتخفيض إنتاجها من النفط، في إطار اتفاق على تقليص إنتاج منظمة البلدان المصدرة للبترول (أوبك).

وعادة ما يسمح بند مرونة الإمدادات للزبائن بطلب كميات أكبر من التي تخصصها لهم أرامكو بما يتراوح بين 5-10% إذا ما احتاجوا للمزيد من الخام.

وأخطرت أرامكو زبائنها في الولايات المتحدة وأوروبا الأسبوع الماضي، بأنها ستقلص إمداداتها من الخام اعتبارا من يناير كانون الثاني.

ومن المتوقع أن يكون تقليص الإمدادات المتجهة إلى آسيا أقل من ذلك الذي سيشمل الإمدادات المتجهة إلى الولايات المتحدة وأوروبا.

للتصحيح أو إبداء أي ملاحظات desk (at) eremnews.com

مواد مقترحة