ترشح مرتضى منصور يثير سخرية نشطاء الـ”فيس بوك”

ترشح مرتضى منصور يثير سخرية نشطاء الـ”فيس بوك”
المصدر: القاهرة- (خاص) من إبراهيم السيد

أثار عزم رئيس نادي الزمالك، مرتضى منصور، الترشح للانتخابات الرئاسية المصرية، موجة من السخرية على مواقع التواصل الاجتماعي، لاسيما “فيس بوك”.

وفي الوقت الذي يعلن فيه منصور عن عقد مؤتمر صحافي “كبير” لتحديد موقفه النهائي من الترشح، يؤكد نشطاء مواقع التواصل، أنه لم يستطع جمع التوكيلات اللازمة لذلك ولهذا ما سيعلنه بالمؤتمر معروف مسبقا.

وفي ظل نشاطات ومؤتمرات للبهرجة الإعلامية ليس إلا، يواصل الساخرون كتابة تعليقاتهم ومنها؛ “لو عايزة عسكري.. مرتضى عسكري أكتر من السيسي.. وقال كذا مرة انه هيحلق للعيال السيس زلبطة ويدخلهم الجيش علشان يتربوا”.

منصور الذي سيعلن انسحابه من السباق الرئاسي السبت، قال أن موقفه سيأتي بعد تأدية صلاة الاستخارة الجمعة ليحدد موقفه السبت….سبب آخر لمزيد من السخرية؛ “عايزه ديني.. مشفتش صورته وهو بيصلي؟ يا راجل ده هزق ميدو لما شتم الإخوان”.

وكانت مجموعة من عمال نادي الزمالك، طالبت مرتضى بعدم الترشح للرئاسة والتركيز على أمور النادي، وأعقب ذلك بيان من مجلس الإدارة يحمل الطلب نفسه، ليأتي التعليق؛ “عايزة زملكاوي.. هو رئيس نادي الزمالك وبالصندوق”…عايزة أهلاوي.. عضويته في النادي الأهلي أقدم من عضويته في الزمالك”.

ويورد النشطاء الساخرون أسبابا ستجعلك تفضل مرتضى منصور على غيره منها:

“عايزة مدني … مرتضى هو ابن الدولة المدنية…عايزة اشتراكي ..عبد الناصر هو مثل مرتضى الأعلى”…”عايز تحارب الفساد.. مرتضى اكتر واحد هاجم الوزراء عيني عينك أيام مبارك.. مش كده وبس ده عمل كتاب سماه “ضد الفساد” أيام مبارك.. وشتم صفوت الشريف وأحمد عز ونظيف وعبد السلام المحجوب.. مخلاش يعني”.

ويطنب المعلقون بالسخرية؛ “طب عايز واحد ثورجي .. مرتضى مع عياله وأحفاده جنب الدبابة فى التحرير قبل التنحي”…عايزة فلول.. مرتضى منصور قايل خطاب مشهور في ميدان مصطفى محمود قبل ميروح التحرير بيومين بيشتم العيال اللي في التحرير”.

للتصحيح أو إبداء أي ملاحظات:desk (at) eremnews.com
تاريخ النشر
تاريخ التحديث